zondag 5 juli 2015

Uitverkoop


"De aarde biedt voldoende om ieders behoefte te bevredigen maar niet ieders hebzucht."
Mahatma Gandhi Indiaas politicus 1869-1948



Fai-retail - uitverkoop

'Nee, die hoef ik niet, veel te klein ... ' mompelt ze terwijl ze de pan - die net door een andere klant retour is gebracht en nog op de toonbank staat - kritisch bekijkt.
'Sorry?'
'Ik wil deze niet want hij is me te klein. Je weet, als wij koken pakken we het groots aan.'
Met -wij- doelt ze op haar culturele achtergrond.
Ik knik bevestigend en kijk naar de hoeveelheid spullen die ze om zich heen heeft verzameld en vraag me af hoe ze al die tassen mee gaat nemen.
Terwijl ik met de eerstvolgende klant afreken hoor ik haar plotseling snauwen.

'Afblijven, die is van mij!'
'Nee hoor, jij wilde hem niet!'
'Wel waar, ik had hem daar alleen maar even neer gezet.'

Vertrouwend op een goede afloop laat ik de twee verder bakkeleien.

'Hier die pan!'
'Nee, nu is ie van mij!'
'Ik ga niet met jou in discussie dame, hij is van mij, klaar!'
'En nu geef je mij die pan want anders...!'

De 'dames' staan nu wild aan de pan te trekken en geen van beide geeft ook maar een duimbreed toe. Voor ze elkaar echt in de houtgreep nemen besluit ik in te grijpen.

Hun hebzuchtige klauwen zijn niet bedacht op mijn reddingsactie. Gebruik makend van hun verbazing weet ik de pan snel los te wrikken en zet hem met een klap weer terug op de toonbank.
Twee verhitte gezichten kijken me verbluft aan.

"Luister dames, ik ben actief lid van het Pannenbevrijdingsfront en deze pan heeft net asiel aangevraagd."
'Ja maar ...' Probeert de vrouw van de vele tassen.
'Nee, hij gaat eerst een tijdje in quarantaine!' zeg ik resoluut.

'Wie kan ik helpen?!'

© Ingrid Punt juli 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten