vrijdag 21 augustus 2015

Heksenketel

Heksenketel 


Het is Sail in Amsterdam en de hectiek die dit soort evenementen met zich meebrengt, schijnt bij sommige mensen iets te triggeren.
Hoe dat precies werkt ... geen idee, maar drukte en warmte schijnen een slechte combinatie te zijn en werkt zo ongeveer als een rode lap op een stier. De laatste paar dagen ben ik al heel wat verwarde personen tegen gekomen ... 

De vrouw voor de toonbank is een vaste klant. Natuurlijk ben ik een leek wat iemands mentale gesteldheid betreft, maar in mijn beleving is ze altijd redelijk goed bij de tijd geweest. Nu wiebelt ze van haar ene been op de ander en kijkt me doordringend aan. 

'Als je je haar verft, kom je in de hel!'
'O ja?' vraag ik geamuseerd, nog in de veronderstelling dat ze een grapje maakt.
De bontgekleurde wollen muts, die ze ondanks de warmte op heeft, trekt ze nog iets verder over haar oren. Alsof ze haar eigen lokken 
probeert te beschermen tegen hel en verdoemenis. 

'Ja,' raaskalt ze verder, terwijl ze -als een soort Jomanda- haar handen bezwerend boven haar muts laat wapperen.'Ja, want als je kapster dood gaat, komt ze terug en blijft ze als een helleveeg boven je hoofd hangen.' Haar ogen staan donker en haar ernst is me nu duidelijk.

'Hmmm ... dat lijkt me niet fijn, maar gelukkig verf ik mijn haar niet.' 
Zo, die slag is mijn.
Even is ze uit het lood geslagen en haar ogen krijgen weer de uitdrukking die ik van haar gewend ben. 'O nee?'
'Nee, en ik ga ook nooit naar de kapper, dus waarschijnlijk loop ik geen gevaar.' 

Ze kijkt teleurgesteld en trekt een oude groezelige, geitenwollen sok uit haar jaszak. Ik verwacht dat er een konijnenpoot, een dode rat of op zijn minst één of ander duister amulet tevoorschijn zal komen. Maar de sok blijkt dienst te doen als portemonnee. Nu is het mijn beurt om teleurgesteld te kijken.

Schijnbaar geïrriteerd vanwege haar mislukte voorspelling, betaald ze haar aankoop en sjokt mokkend de winkel uit, regelrecht de hete, hectische heksenketel in ... of was het toch het vagevuur?

Ingrid Punt augustus 2015




Geen opmerkingen:

Een reactie posten